Het oplossend vermogen van de Evenementenindustrie in Coronatijd

#ananas #rutgerschrijft #evenementen #events #onlineevents #online #Corona #crisis #innovatie

Vanmorgen mocht ik voor de collega’s van Creative Business Inholland Rotterdam een presentatie geven over hoe de evenementenindustrie zich wel/niet staande houdt tijdens de Coronacrisis. Erg leuk om praktijkkennis te delen met elkaar, collega Saskia Piqué vertelde over de veranderingen in de film-wereld. Er zit zeker overlap in wat de creatieve takken van sport doorstaan. Die overlap zie ik vooral in de vorm van een quote van Hotello en Online Event Organisator Robert Davenschot.

“Online Events? Denk in Televisie!” deelde Robert afgelopen week tijdens een Crash Course Online Events georganiseerd door Momice. Er wordt veel kennis gedeeld. Een crisis is altijd een goed moment voor innovatie. Met het mes op de keel komen er bij veel creatievelingen goede ideeën boven. Het voordeel van deze crisis is dat we de (online) mogelijkheden al hebben. Bij Inholland zijn we al maanden bezig met nieuwe vormen van onderwijs. ‘Flipping the Classroom’. Wat als je de kennis eerst deelt en daarna pas met je klas bijeenkomt? En hoe kan Teams ons ondersteunen in het delen van de bestanden van studenten?

Dat laatste zorgde ervoor dat we binnen één weekend omgeschakeld waren naar online lesgeven (wel een intensief weekend). De meetings met studenten werden verplaatst van het klaslokaal naar de digitale omgeving en we gingen weer verder. In de evenementenindustrie gaat het iets moeilijker, maar in principe hetzelfde. De online kanalen bestaan, maar hoe krijgen we het publiek daar?

Vorige maand ging ik op bezoek bij Smile Licht & Geluid in Utrecht. “90% van het materiaal ligt te verstoffen in het rek nu evenementen en congressen zijn afgezegd,” vertelde mede-eigenaar Frank Koopmans. “Maar het gaat om die tien procent!” Dat zijn de camera’s en schakeltechniek waarin hij al had geïnvesteerd om evenementen te kunnen registreren, ook online. Precies die spullen staan nu vast opgesteld in de nieuw ingerichte tv studio. Samen met een aantal Event producers uit Utrecht zijn al een aantal online Pubquizes georganiseerd. Nu was hij bezig om partners waarmee congressen zouden worden georganiseerd over te halen dit om te zetten in webinars. De sprekers online in beeld, de gasten thuis achter de computer.

Nogmaals, de kanalen en mogelijkheden hadden we al, maar nu worden we geforceerd hier intensief gebruik van te maken. Onze ‘second screen’ wordt ons ‘primary screen’. Online is niet voor erbij of voor achteraf, maar is hét kanaal om je evenement te houden. Daar leren we nu heel veel van in korte tijd en al die kennis wordt gedeeld via onder andere Broadcast Media, Adformatie, FrankWatching en de Crash Course van Momice. Ik volg ze allemaal graag.

Tipje van de sluier? Beleving is online nóg belangrijker! Je moet de gast, die nu kijker is, betrekken en geboeid houden. Paaspop was een van de eerste evenementen die werd gecanceld. Ik zag mijzelf tijdens het mooie Paasweekend liever in een korte broek op een weiland. Het werd voor de tv bij beelden van eerdere edities en in de avond wat live sets. Ik merkte dat ik snel afgeleid raakte. Na een half uur ging ik iets anders doen met de tv op de achtergrond nog aan.

Drie weken geleden ging het beter. Een bierproeverij van de Utrechtse brouwer VanDeStreek. 170 mensen bijna drie uur op de Facebook-stream. Die ochtend reed ik door de drive-trough, het bier werd achterin gezet. Die middag zat ik geboeid te kijken naar een rondleiding door de brouwerij én moest ik wel opletten anders miste ik de volgende ronde. Het biertje in mijn hand zorgde ervoor dat ik committed was om de stream te volgen en uit te kijken.

Bij het Grachtenfestival denken we ook na over online, maar is ons plan B voor het evenement inzetten op wat mogelijk wel kan. Hoe ziet die anderhalve meter samenleving eruit? Hoe zou een voorstelling eruit zien als we in een zaal met een capaciteit van 150 personen een concert houden voor 40 mensen die op anderhalve meter van elkaar zitten? ‘Beheersbaar’ is het woord dat ik veel gebruikte naar collega’s. Hoe krijgen we de gasten veilig en verantwoord binnen, hoe zitten ze daar terwijl het ook nog enigszins aangenaam is en hoe gaan ze veilig en verantwoord weer naar buiten. Het lijkt erop dat bijna de helft van onze programmering door kan gaan.

Kortom, de Coronacrisis overwinnen lijkt te kunnen. De komende weken eerst voor groepen van maximaal 30 gasten en daarna voor groepen tot 100 personen inclusief medewerkers en musici. Dat gecombineerd met de online mogelijkheden betekent nog steeds een behoorlijke aanpassing voor de Live Communicatie-branche. Maar met al die creatieve, enthousiaste en koppig-optimistische mensen heb ik er veel vertrouwen in!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.