Jongeren kijken 100 miljoen keer Bizzey op YouTube

#rutgerschrijft #audioconsumptie #YouTube #muziek #Traag

“Doe ik het goed, papi?” Nou en of! Want Traag van Bizzey ft. Jozo & Kraantje Pappie is ruim 100 miljoen keer bekeken op YouTube. Dat maakt het nu de meest bekeken Nederlandstalige muziekvideoclip ooit. De videoclip, ook geproduceerd door Bizzey, laat daarmee andere bekende Nederlandse nummers op YouTube ver achter zich.

Een goed bewijs dat YouTube een belangrijk aandeel vormt in de audioconsumptie onder (vooral) jongeren. Mijn vader kijkt ook regelmatig een avondje YouTube op de tablet, maar dan gaat het van muziek naar filmpjes van schepen die op de clippen varen. Voor jongeren is YouTube kijken, of in de meeste gevallen luisteren, een belangrijke vorm van muziek luisteren die concurreert met Spotify en lineair en online radioluisteren.

Onderzoek van Midia in de UK in december 2016 toonde aan dat onder jongeren (16-19jr) Spotify en YouTube voor het afspelen van muziek vechten om een eerste plaats (https://musically.com/…/spotify-overtaking-youtube-music-t…/). Blijkbaar is er na de ondergang van TMF, The Box en de M in MTV toch weer vraag naar een plek waar er video bij de muziek wordt getoond.

Het deze zomer gelanceerde YouTube Music moet gaan concurreren met de digitale spelers zoals Soundcloud, Apple Music en Spotify. Mét het voordeel van de bijbehorende videoclip, live-registraties en een zoekfunctie op songtekst. Maar misschien nog wel een groter voordeel is dat bij de betaalde versie de muziek blijft spelen als je YouTube verlaat. De grootste ergernis bij het luisteren van muziek op YouTube nu.. (https://music.youtube.com)

Matchende stem

#rutgerschrijft #marketing #video #geluid #stemacteur

We gingen online van ons leven delen in 140 tekens naar hele verhalen, van die verhalen naar afbeeldingen en op dit moment delen we alles in video. Als het geen video is dan telt het al bijna niet meer mee in de tijdlijn.

Ook als merk zit video bijna standaard in de marketing promotiemix tegenwoordig. Via geluidloze filmpjes of gifjes op websites en reclamezuilen of via video mét een voiceover op social media, tv, YouTubeof bioscoopreclame.

BLCKBRD Sound Branding Agency snapt als geen ander hoe geluid en stemgeluid voortkomen uit het DNA van een merk. Ze schreven gisteren een leuk stuk over stemmen op hun website, want hoe kies je de juiste stem? Een man of een vrouw, jong of oud, grappig of serieus? Ga je voor een BN’er of juist niet?

Zoek je een stem? Dan heb ik wel wat contacten. Maar bij BLCKBRD kunnen ze je op hoog niveau helpen! http://blckbrd.eu

Sfeerimpressie runner op Concert at SEA

#ananas #ananasservices #festivals #horeca #barhoofd #concerts #runner #production

https://www.facebook.com/AnanasServices/videos/1873243799643639/

 

Concert at SEA is alweer een week geleden, maar wat was het weer een leuke week! Het weer zat mee, de artiesten waren top en ik heb mij weer reuze vermaakt als productie-ondersteuning en runner! Hierbij een kleine sfeerimpressie. Dit weekend twee dagen aan de slag voor de horeca op het Metropolis Festival in Rotterdam!

Organic Energy: 100% authentieke kolenenergie

#rutgerschrijft #marketing #win #VandeBron #OrganicEnergy

Er is weer een mooi voorbeeld van een ‘Marketing Win’ gelanceerd! Vandebron, de eerste energieleverancier waar je rechtstreeks van een lokale en duurzame producent koopt, zet de aanval in op vervuilende energie. In een echt hipster-spotje waar de gemiddelde bierbrouwer, koffiemaker of qinoa-verkoper jaloers op zou zijn ‘promoten’ ze steenkool. Je zou bijna echt deze handgeselecteerde kolen als energiebron willen…

GTA V by far meest winstgevende mediaproduct

#rutgerschrijft #media #games

Onderschat de game-industrie niet! Accountantsbureau Cowen heeft uitgerekend dat de GTA V by far het meest winstgevende entertainment product ooit is. Met 90 miljoen verkochte units is de game, waarbij de online wereld ook voor veel verkoopt zorgt, goed voor een omzet van 6 miljard dollar.

Zelfs grote kaskrakers op het gebied van film zoals Star Wars en Avatar komen niet verder dan 3 miljard dollar. Andere games, zoals het succesvolle Call of Duty met een omzet van maximaal 27 miljoen, komen niet eens in de buurt.

Geruchten over GTA 6 zijn er ook al. Het zou bij Rocktar intern ‘Project Americas’ genoemd worden en zich afspelen in Vice City en zuid-amerika. Mogelijk met een vrouw in de hoofdrol. De release van GTA 6 zal waarschijnlijk pas in 2022 zijn, dus het is nog even wachten.

Talpa Network takes over the Netherlands!

#rutgerschrijft #Talpa #radio #tv #media

Afgelopen november maakte John de Mol bekend de strijd met Google en Facebook aan te willen gaan. Onder de naam Talpa Network een groot mediabedrijf neerzetten dat de concurrentie aangaat met de twee grootste online bedrijven ter wereld. Een gewaagd plan en hoge lat, want hoe kan dat Nederlandse bedrijf nou tegen die wereldreuzen in?

Nou, John de Mol zou John de Mol niet zijn als hij zich er niet in zou vastbijten. Als geen ander weet hij zijn bedrijven en kapitaal strategisch in te zetten en ik denk dat hij ver gaat komen. De Mol bezit namelijk een groot deel van de markt met Talpa en zijn aandelen.

#tv
De sterke basis van Talpa is al jaren de radio en tv zenders. Talpa TV omvat NET 5, SBS 6, Veronica TV, SBS 9 en KIJK (online). Het komt voort uit SBS Broadcasting waar Talpa 33% aandeel in had, maar in april 2017 kocht Talpa het aandeel van Sanoma over en werd het enig eigenaar van de zenders.
> Kijkbereik Talpa TV feb 2018: 12,8%

#radio
In de radiobusiness fuseerde de 538 Groep van De Mol met de Sky Radio Group. Het bedrijf heet nu Talpa Radio met daarin Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10.
De strijd om de Telegraaf Media Group over te nemen en zo alle aandelen Talpa Radio én een flinke vinger in de pap in de krantenwereld te krijgen ging niet door. Uiteindelijk is het aandeel in TMG helemaal opgeven in ruil voor de aandelen van TMG in Talpa Radio. Talpa is nu volledig eigenaar van Talpa Radio.
> Luisterbereik Talpa Radio jan-feb 2018: 33,3%

#print
Geen aandeel in TMG met daarin de Telegraaf, Metro, Privé, Geenstijl/Dumpert, een aantal magazines en een hoop regionale dagbladen betekent aanzienlijk minder print en nieuws in het ouvre van Talpa Network. Maar print is sowieso niet waar de focus van Talpa op ligt.

#nieuws
Nieuws is blijkbaar wel waar De Mol naar zocht. Afgelopen week werd bekend dat Talpa het ANP over koopt van de Vereniging Veronica. De nieuwsdienst wordt al gebruikt door de radiozenders van Talpa. Ook de zenders Q-music en 100%NL, Slam! en veel lokale en regionale zenders maken gebruik van de dienst.
Afgelopen jaar waren er ook geruchten dat Talpa interesse zou hebben in nieuwssite nu.nl.

#sales
Via Talpa Radio verzorgde het onder de naam One Media Sales al spot en non-spot sales op de eigen radiozenders én voor 100%NL, Slam! en Sublime FM. Vanaf vandaag gaat OMS verder als Talpa Media Solutions en verzorgt het ook de spot en non-spot activiteiten voor alle tv en online kanalen van Talpa Network.

#TalpaNetwork
Het aandeel van Talpa en John de Mol was versplinterd over de Nederlandse markt der media. Maar sinds de aankondiging van Talpa Network worden bedrijven geclusterd, overgekocht en allemaal onder 1 dak geplaatst. Talpa Network bezit niet alleen een groot aandeel in al ons kijk- en luistergedrag als kanaal op tv, radio en online, maar gaat ook over de productie, sales en nieuws rondom en op die kanalen en meer. Van een monopolie kan je nog niet spreken, maar zeker is dat Talpa naast de NPO en de content (van/via) Google en Facebook een groter en gestructureerder aandeel heeft gekregen in ons dagelijks leven.

Frank Dane neemt ochtendshow van Edwin Evers over in najaar 2018

#rutgerschrijft #radio #Radio538 #EversStaatOp #FrankDane

Frank Dane neemt het stokje van de ochtendshow op Radio 538 over van Edwin Evers, de Telegraaf weet het zeker. Het kan ook bijna niet anders, Dane is al de vaste invaller voor de ochtendshow als Evers er niet is. Bovendien zit Radio 538 al diep in de genen van Frank. Met uitzondering van korte uitstapjes bij YorinFM, Slam!FM en 3FM/BNN, zit hij al sinds 2000 bij 538 als dj.

De laatste jaren is wel duidelijk dat de zender hem klaar stoomt om de best beluisterde ochtendshow van Nederland over te nemen. Het is ook niet niks, want Evers haalt (zeker voor een oude man op een jongerenzender) al jaren bijzondere cijfers waar heel 538 van profiteert. In juni-juli afgelopen jaar zelfs nog de hoogte luistercijfers ooit in de doelgroep 15-34 jaar, de show weet de doelgroep dus heel goed te bereiken en interesseren. Het kan niet anders dan dat dit in ieder geval zichtbaar is in de luistercijfers en 538 wat luisteraars en advertentie-inkomsten gaat kosten. Volgens bronnen gaat Dane in ieder geval een stuk minder verdienen dan Evers. Dane zou voor een half miljoen euro per jaar tekenen.

Super Bowl commercials

#rutgerschrijft #eenbeetjetekstmaarvooralveelkijkplezier #marketing #SuperBowl

https://www.youtube.com/watch?v=UzAMTqZYFWE

Afgelopen zondag was het weer Super Bowl-tijd in de USA. Een marketing-hoogtepunt van het jaar, want de commercials gaan voor ongeveer 5 miljoen per 30 seconden over de toonbank van tv-zender NBC.

Voor vele is juist die zendtijd tussen de wedstrijd door interessanter dan de sport (Sorry, ben geen sportliefhebber). Want de kwaliteit en creativiteit in de dure spotjes moet natuurlijk van de bovenste plank zijn!

Mijn favoriet: de Tide wasmiddel reclame met Stranger Things-acteur David Harbour. Ze weten elke Super Bowl-commercial om te toveren tot een TideAdd, gratis onderbewuste reclame in de andere spotjes! #marketingwin
Maar check ook de rapbattle tussen Peter Dinklage en Morgan Freeman voor Doritos en Mountain Dew (beide van Pepsico)!

(Bron: Adformatie)

 

Muzieksommelier voor het kerstdiner

#rutgerschrijft #muzieksommelier #KRONCRV #NPORadio4 #radio

https://www.facebook.com/NPORadio4/videos/1402445919877222/

 

Wat een fantastische Kerst-inhaker van De Ochtend van 4! Want tja, het kerstdiner wordt zeker gesteld met miljoenen suggesties voor wat er op tafel moet komen, maar wat doe je met de muziek op de achtergrond?? Want geheid dat er af en toe een stilte valt..

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om kerstzender Sky Radioaan te zetten of de hoge nummers van de Top2000 te volgen op NPO Radio 2. Of luister je Sublime FM die tijdens Kerst weer met een non-stop variant komen waarbij zelfs de reclames eruit worden gehaald.

Maar als je echt zeker wilt zijn dat de muziek volledig aan jouw smaak voldoet, dan stel je zelf een lijstje samen natuurlijk. De ochtendshow van NPO Radio 4 schiet te hulp, want wat kies je? Op basis van jouw gerecht stellen de muzieksamenstellers, omgedoopt tot muzieksommeliers, de beste klassieke stukken voor bij jouw kerstdiner! Smakelijk luisteren alvast!